torsdag 16 augusti 2012

Kall räkpaj

Jag lovade ju att ge er recept på den kalla räkpajen jag gjorde i dag och här är det.

Kall räkpaj

Ingredienser:                                           

Till skalet:
* 150 g smör/margarin
* 3 dl mjöl 
* 1 dl kryddstark ost ( jag valde att använda mig av Västerbottensost)

Räkröran:
* En rödlök
* 4 dl créme fraiche
* 2-3 tsk röd löjrom
* En burk med räkor.
* Två nypor dill.

Riv osten så att det blir 1 dl. Blanda/knåda sedan i hop den med mjöl och margarin i en bunke tills det har blivit en pajsmet. Sen pressar du ut den i en pajform. Nagga den sedan med en gaffel lite grann och sen i ugnen. Ugnen ska vara inställd på 200 grader och skalet ska gräddas i ugnen i 15-20 minuter. När skalet är gräddat så låter du det stå och svalna medan du gör röran. 
  Hacka rödlöken i små fina bitar och sen är det bara att röra i hop löken tillsammans med allt annat, men du  låta röran få stå sen en liten stund i kylen så att den är kall. Sen när skalet har svalnat är det bara att lägga röran i skalet och sen är det klart att servera.

(OBS! Ett litet tips, om ni använder er av grahamsmjöl när ni gör pajskalet så ta gärna en dl till av osten, alltså 2 dl ost i stället för en. Mitt pajskal smakade inte så mycket ost och jag använde den mängden ingredienser som det står i receptet.)


Inga kommentarer: